Законопроект "Про Службу безпеки України"
Аналіз реформування Служби безпеки України в контексті підвищення сумісності зі стандартами НАТО та наближення України до отримання Плану дій щодо членства
Відповідно до Річної національної програми під егідою Комісії Україна — НАТО, в контексті реформування Служби безпеки України, Україна має, зокрема, здійснити:
«2.12.1.3. Реформування Служби безпеки України відбувається відповідно до визначених концептуальних засад в інтересах громадян та держави, що досягається виконанням таких пріоритетних завдань:
а) розроблення нормативно-правової бази реформування Служби безпеки України (строк виконання — 2022 рік);
б) упровадження механізмів підвищення ефективності та оптимізації діяльності Служби безпеки України, які не потребують внесення змін до законодавства (строк виконання — 2021 рік);
в) удосконалення кадрового менеджменту у системі Служби безпеки України з урахуванням досвіду спеціальних служб держав — членів ЄС і держав — членів НАТО (строк виконання — 2023 рік);
г) забезпечення адаптації системи підготовки персоналу Служби безпеки України до сучасних безпекових реалій та потреб Служби (строк виконання — 2022 рік);
ґ) створення системи матеріальних та нематеріальних соціальних гарантій для мотивації молодих працівників Служби безпеки України будувати свою кар’єрну траєкторію у системі Служби безпеки України (строк виконання — 2025 рік).
Станом на зараз «Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Службу безпеки України" щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України» ухвалено у першому читанні.
Під час візиту до України Державного секретаря США Ентоні Блінкена, він відзначив прогрес України на цьому напрямку "Ми обговорили ту роботу, яку Рада провела для реформи СБУ, ухваливши її у першому читанні. Як президент сказав, (у проведенні реформ) залишаються значні виклики, але є також значний прогрес".
Основні рекомендації міжнародних партнерів до моделі Служби безпеки України
- Позбавлення статусу правоохоронного органу та перетворення на спеціальний контррозвідувальний орган, який буде діяти згідно з Законом України Про національну безпеку.
- Обмеження правоохоронних повноважень СБУ. Позбавлення функції досудового розслідування, обмеження підслідності СБУ та недопущення дублювання з іншими слідчими органами.
- Позбавлення функції боротьби з корупцією.
- Відмова від виконання завдання боротьби з економічною злочинністю.
- Чітке визначення компетенції СБУ як головного органу в загальнодержавній системі боротьби з тероризмом.
- Позбутися військового статусу, систем звань та символів і стати цивільної службою.
- Розробити нову модель ефективного нагляду за СБУ, в якій будуть задіяні експертні наглядові органи та представники громадськості. Йдеться не тільки про посилення парламентського нагляду, так і внутрішнього контролю. Забезпечити більшу відкритість та прозорість СБУ.
- Скорочення чисельності особового складу СБУ. Для забезпечення прозорого та відповідального процесу скорочення штату необхідно розробити реалістичну дорожню карту.
- Захист прав і свобод людини і громадянина. Чітке зазначення що дотримання прав і свобод людини і громадянина є одним з головних принципів діяльності СБУ.
- Запровадження нових принципів підбору і розстановки кадрів, його професійної підготовки.
- Протидіяти використанню реформування СБУ для розширення повноважень для відповіді на сучасні загрози.
- Впровадження механізму гарантування відповідності бюджетного фінансування запланованим заходам та контролю за витраченими ресурсами згідно з заявленим у бюджеті витратам.