Закон України "Про оборонні закупівлі"

Не зареєстрований. Законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення оборонних закупівель"
Презентований в профільному комітеті 12.05.2021 року. Планують розглянути на наступних засіданнях

Пропозиції змін до закону Про оборонні закупівлі

Закони у сфері оборонних закупівель та державної таємниці є дуже важливими для інтеграції України до НАТО.

Закон «Про оборонні закупівлі» був проголосований у Парламентів у першому (грудень 2019) та другому (липень 2020) читання та підписаний Президентом у серпні 2020 – набув чинності з початку 2021 року.

Проте з питанням прозорості та зниження рівня таємності в оборонних закупівлях ситуація не зрушила з місця.

Зміни до закону про державну таємницю, передбачені перехідними положеннями ЗУ «Про оборонні закупівлі», та які були направлення на розсекречення виконаних оборонних контрактів, так і на зниження підстав для засекречення майбутніх – були внесені із помилкою, що змістила норми і положення в законі про державну таємницю таким чином, що це лише сприяє подальшому надмірному засекреченню оборонних закупівель.

Для зменшення корупційних ризиків, збільшення прозорості та ефективності оборонних закупівель експертами пропонуються наступні зміни.

  1. Зміни в частині засекречення інформації оборонних закупівель

Згідно чинного закону Про оборонні закупівлі засекреченою є інформація про закупівлю речового майна, паливно-мастильних матеріалів, продовольчого забезпечення та нетаємні зразки ОВТ, що може породжувати корупційні схеми. Тоді як відповідно до пункту 1 частини 1 статті 8 Закону України  3855-XI «Про державну таємницю» до державної таємниці відносяться відомості: про інноваційні розробки, стратегічні плани, дислокацію та розподіл ОВТ.

Відповідно, необхідно внести зміни до закону, які розсекретяять:

  • найменування, загальну кількість, вартість озброєння, військової техніки, боєприпасів, запаснихчастин та матеріалів до них, що закуповуються для потреб військових формувань (правоохоронних органів);
  • кількість, строки поставок військовим формуванням чи правоохоронним органам, спеціальним формуванням Міністерства внутрішніх справ України для забезпечення їх боєздатності основних видів пального (мастильних матеріалів), речового майна та продовольства;
  • факт та предмет закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпеченняЗбройних Сил України та інших військових формувань та правоохоронних органів (крім випадків, якщо окрема інформація про закупівлю таких товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що закуповуються відповідно до Закону України «Про оборонні закупівлі», становить державну таємницю. У такому разі окрема інформація розміщується у додатку до тендерної документації);
  1. Погоджувати Комітетом лише трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення

Погодження річного плану закупівель та змін до нього суттєво ускладнює процес закупівель замовника та паралізує роботу комітету

Запропоновані зміни передбачають, виключити із Закону погодження Комітетом річного плану закупівель тому, що це документ, що:

  • де-факто є планом проведення процедур закупівель;
  • публікується в системі «Прозорро»;
  • вимоги до плану встановлюються законом України «Про публічні закупівлі»;
  • одна позиція плану закупівлі;
  • зміна очікуваної вартості/дати проведення закупівлі/процедури,
  • 766 позицій річного плану закупівель Міноборони в 2020 році;
  • річний план закупівель включає в себе: назву предмету, код cpv, очікувану вартість, процедуру закупівлі, орієнтовний початок проведення закупівлі та іншу інформацію;
  • позиції річного плану Міноборони погоджувалися / змінювалися на 176 засіданнях тендерного комітету. Відповідно до Закону такі зміни кожного разу потрібно буде треба погоджувати з Комітетом.
  • погодження річного плану та зміни до нього потребуватиме постійного зібрання комітету, а також додаткового залучення відповідних фахівців для його узгодження.
  1. Розширити трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення до всіх предметів закупівель

Наразі в плані є лише товари, роботи і послуги оборонного призначення. Тому до плану можуть не потрапити пально-мастильні матеріали, продовольче забезпечення та багато інших номенклатур. Таким чином, у трирічному плані закупівель повинні бути усі товари, роботи і послуги. 

  1. Скасувати вимоги надання зразку продукції від учасника

Дана вимога:

  • не поширюється на питання випробувань техніки;
  • діє лише для звичайних закупівель за процедурою спрощених торгів з використанням електронної системи закупівель;
  • відсутні підстави для відхилення пропозиції в разі ненадання зразка продукції;
  • за попереднім законодавством призводила до репутаційних втрат через непрозорість перевірки продукції та відсутність сертифікаційних повноважень у державних замовників;

У замовника лишається повноваження контролю якості продукції при виконанні договору.

Відсутність корупції в оборонних закупівлях та їхня прозорість є необхідною умовою для інтеграції України в НАТО. А зміни, запропоновані у пунктах 2-4 полегшують планування і спрощують оборонні закупівлі.

Аналітику підготовано за матеріялами Проєкту реформи оборонних закупівель.