Президентові України Володимиру ЗЕЛЕНСЬКОМУ
Звернення.
Ми, представники громадянського суспільства, експертних організацій та української діаспори сформували Раду громадського нагляду за виконанням Річної національної програми під егідою комісії Україна-НАТО, та звертаємось до Вас на підставі положень:
Збереження незворотності євроатлантичного курсу України є загальнонаціональною справою, яка консолідує українське суспільство. Для України членство в НАТО є питанням і національної безпеки, і ціннісних орієнтирів розвитку держави. Останнім часом риторика Російської Федерації переповнена агресією та ультиматумами на рахунок євроатлантичних зусиль і прагнень України. Пришвидшення руху України до набуття членства у Північноатлантичному Альянсі є найкращою відповіддю на ці погрози.
Саміт НАТО, який відбувся в червні 2021 року в Брюсселі, вчергове підтвердив для України її дорожню карту для руху до НАТО. Так, Річні національні програми під егідою комісії Україна-НАТО (РНП) є ключовим елементом цієї дорожньої карти, визнаним самим Альянсом. Україна повинна зробити РНП ефективним інструментом, який наблизить її до отримання Плану дій щодо членства в НАТО. Для цього необхідно переглянути принципи та алгоритм формування Річних національних програм, а саме:
З огляду на важливість Річної національної програми, громадськістю сформовано Раду громадського нагляду за виконанням Річної національної програми під егідою комісії Україна-НАТО. Завданням Ради є координація зусиль громадянського суспільства для контролю, оцінювання та допомоги державним інституціям під час роботи над Річними національними програмами. З цією метою наприкінці 2021 року було проведено експертне опитування щодо пріоритетів для Річної національної програми на 2022 рік. Шляхом обговорень і консультацій були визначені наступні пріоритетні пропозиції, що потребують внесення у проект РНП-2022, який має затвердити Президент України після 31 січня 2022 року (див. Додаток 1):
Масштабна реформа, яка, зокрема, передбачає позбавлення статусу правоохоронного органу, військового статусу та перетворення на спеціальний контррозвідувальний цивільний орган; обмеження підслідності СБУ та недопущення дублювання з іншими слідчими органами; позбавлення функції боротьби з корупцією та з економічною злочинністю; недопущення спроб розширення повноважень СБУ під приводом реформ, спрямованої на відповідь новим сучасним загрозам; нові принципи підбору і розстановки кадрів, в тому числі очищення від недоброчесних та непрофесійних співробітників і агентури іноземних країн. Окремим напрямом є створення парламентського комітету Верховної Ради України з нагляду над спеціальними та розвідувальними службами.
Передусім передбачають обрання директора НАБУ у відповідності до вимог законодавства, забезпечення інституційної незалежності САП від Офісу Генпрокурора, гарантоване невтручання будь-кого в розслідування, що проводять НАБУ і САП, юрисдикцію Вищого антикорупційного суду тощо, деполітизація відбору кандидатів на посади Генерального прокурора і керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
Для змін у судовій системі пропонується оновлення складу Вищої ради правосуддя, запровадження моніторингу способу життя судді, зокрема легальності джерел походження коштів та майна, запровадження кримінальної відповідальності суддів за свавілля під час здійснення правосуддя, відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України в новому складі, який користується довірою суспільства, реорганізація мережі місцевих судів в окружні суди та запровадження мирових суддів і суду присяжних, забезпечення незалежного, об’єктивного вирішення спорів з вищими/центральними органами державної влади (зокрема ліквідація ОАСК), реформування вищої юридичної освіти задля підвищення її якості. Пропонується прийняти закон для нової комплексної процедури відбору суддів Конституційного Суду.
Передбачають перехід на управління оборонними ресурсами за системою ППБВО (планування, програмування, бюджетування, виконання та оцінки) відповідно до практик та стандартів країн-членів НАТО; створення та впровадження системи управління повним життєвим циклом озброєння та військової техніки відповідно до підходів НАТО, у тому числі з підтримкою та утилізацією наявного озброєння. Пропонується запуск в структурі Міноборони структурного підрозділу, який би відповідав за формування політики оборонних закупівель для сил безпеки і оборони та забезпечував реалізацію повноважень МОУ як головного органу у цій сфері згідно Закону України «Про оборонні закупівлі». Також пропонується зниження рівнів секретності оборонних закупівель та обмеження засекречення вартості та факту закупівель, інформації про юридичних осіб – постачальників, розсекречення виконаних контрактів з державного оборонного замовлення.
Пропонується посилення національної стійкості через створення необхідних запасів енергетичних ресурсів для проходження опалювального сезону 2022-2023 рр. (природний газ в ПСГ не менше 19 млрд. куб.м., вугілля на складах ТЕС не менше 3 млн. тон), а також негайне приведення чинної нормативно-правової бази у відповідність із Законом України «Про критичну інфраструктуру». Щодо логістичного забезпечення ЗС України пропонується створення додаткового оперативного запасу ПММ, необхідного для тривалого ведення бойових дій; консультації з NATO Energy Security Center of Excellence щодо побудови ефективної системи енергоменеджменту для ЗСУ в умовах ведення військових операцій.
Передбачає забезпечення прозорості, фінансової та операційної незалежності Антимонопольного комітету; посилення повноважень АМКУ (фізичний пошук та конфіскацію документів з метою отримання інформації та обмін інформацією з правоохоронними органами та іншими урядовими органами), надання рішенням АМКУ статусу виконавчих документів; впровадження конкурентного та захищеного від політичного втручання механізму призначення Голови АМКУ та державних уповноважених; запровадження інституту колективних заяв, що надасть споживачам дієвий механізм захисту їх порушених прав.
Окрім того, громадськість і експертне середовище наполегливо пропонують Кабінету Міністрів України:
Відповідно до діючого Положення про Річні національні програми, Уряд має до 31 січня 2022 року подати проект РНП на поточний рік разом із проектом відповідного Указу на підпис Президенту України. Таким чином, наразі існує юридична можливість включити зазначені вище пропозиції до Річної національної програми 2022 року.
І для громадянського суспільства, і для міжнародних партнерів важливо бути переконаними, що євроатлантичні наміри влади є щирими і спрямованими на результат. Найкращим способом розвіяти можливі сумніви є долучення громадськості до формування та оцінювання РНП, а головне – підтвердження голосних декларацій діями за результатами звернень суспільства.
Просимо врахувати ці прагнення громадянського суспільства та дати доручення включити зазначені пропозиції до проекту Річної національної програми під егідою Комісії Україна – НАТО на 2022 рік.
Просимо поінформувати нас про прийняте рішення на підставі Закону України «Про звернення громадян», надавши письмову відповідь на поштову адресу: 01030, м. Київ, вул. Ярославів Вал, 9, та на електронну адресу: nato.in.ua@gmail.com.
Додатки:
Звернення підтримали:
6 Comments
[…] звернення оприлюднили в п’ятницю, 28 […]
Чи смикнуться жовті росіяни проти білих українців-2?
https://zemlj.blogspot.com/2022/01/2.html?m=1
[…] Звернення представників громадянського суспільства д… […]
[…] Звернення представників громадянського суспільства д… […]
[…] З повним текстом звернення РГН до Президента України Володимира Зеленського можна ознайомитись за посиланням: https://nato.in.ua/2022/01/27/zvernennia-predstavnykiv-hromadianskoho-suspilstva-do-prezydenta-ukrai… […]
[…] З повним текстом звернення РГН до Президента України Володимира Зеленського можна ознайомитись за посиланням: https://nato.in.ua/2022/01/27/zvernennia-predstavnykiv-hromadianskoho-suspilstva-do-prezydenta-ukrai… […]